Schoonmaak aantrekkelijker door robotisering?

Robotisering is hot. Dat blijkt wel uit de verschillende innovatie awards die wereldwijd in de schoonmaakbranche worden uitgereikt. De prijzen in de machinecategorieën gaan met enig regelmaat naar nieuwe schrobzuigrobots. Toch gaan de discussies vaak over bedreigingen, in plaats van kansen. Is dit wel terecht?

De sociale partners zijn dit jaar gestart met de werkgroep Robotisering. Volgens deze werkgroep moet er niet gekeken worden naar wat we kunnen robotiseren, maar moet er vooral gekeken worden naar wat we wíllen robotiseren. Vakbondsbestuurder van FNV Schoonmaak Renate Bos: ,,Als je de schoonmaker vraagt welke werkzaamheden zwaar zijn, dan is dat over het algemeen niet het werk waarvoor nu robotische oplossingen worden bedacht. Trappenhuizen reinigen bijvoorbeeld.’’ Met de werkgroep wordt gekeken naar welke werkzaamheden interessant zijn om te robotiseren. Waar is de schoonmaker mee gebaat? ,,Het is een mooie ontwikkeling dat werkgevers ook getriggerd worden door de meerwaarde van robotisering’’, zegt Bos. ,,De centrale vraag is namelijk hoe robotisering bijdraagt aan het leuker en aantrekkelijker maken van schoonmaakwerk, bijvoorbeeld om dat er ruimte ontstaat voor andere werkzaamheden.’’ De blik van de werkgroep is gericht op 2025. Volgens Marketing Director van ICE Benelux BV Rob Stokkel zijn reinigingsrobots dan reeds geaccepteerd. ,,Kijk naar gazonmaaiers, inmiddels vinden wij dat de normaalste zaak van de wereld.’’ Volgens Stokkel is er een aantal branches waar de schrobzuigrobot het verschil gaat maken de komende jaren: ,,Denk aan de industrie, retail, ziekenhuizen en warehousing. Daar gaan robots een grote rol spelen en levert de schoonmaker straks een grotere toegevoegde waarde door robotisering.’’

Dit zou wel eens sneller kunnen dan wij denken, aldus Stokkel. Op de vraag of robots binnen de professionele schoonmaak over tien jaar gemeengoed zijn, is hij uiterst duidelijk: ,,Daar is geen twijfel over mogelijk. Over tien jaar zien we in hypermarts (grote supermarkten als Walmart, red.) de machines rijden tussen het winkelend publiek door, uiteraard tijdens daluren en na sluitingstijd, maar dit wordt de normaalste zaak van de wereld.” Product marketingmanager bij TASKI Hans van Dam is het gedeeltelijk eens met Stokkel, maar denkt dat robots al eerder gemeengoed worden: ,,De technologische ontwikkelingen gaan heel snel. Wij hebben ondertussen twee jaar ervaring in Nederland met robots en in die tijd al een flinke stap voorwaarts gezet.” Van Dam doelt mede op de recent geïntroduceerde TASKI Swingobot 2000. ,,Over drie jaar zien we op steeds meer locaties robots. Zij vervangen zeker niet de schoonmaker en nemen ook niet alle taken over, maar vullen wel aan bij de dagelijks repetitieve werkzaamheden.’’ Als voorbeeld noemt van Dam Schiphol, waar schoonmakers tweehonderd meter vooruit rijden, omkeren, om vervolgens weer tweehonderd meter terug te rijden. ,,Dit is enorm zonde, in onze optiek kun je een schoonmaker veel beter inzetten. Laat de robot het eentonige werk doen, zodat de schoonmaker zich met de menselijke details bezig kan houden. Het is de combinatie van mens en robot die zorgt voor een optimaal resultaat. Een robot alleen maakt een gebouw immers niet schoon.’’  

Schoonmaak
08-01-2018 13:01

Best bekeken

Goed tekeningbeheersysteem is van strategische waarde

Een goed doordacht en opgezet tekeningenbeheersysteem vormt een uiterst belangrijke transparante schakel in de communicatie met betrokken partijen. Het belang van een eenduidig, goed opgezet strategisch tekeningenbeheersysteem komt vooral tot uitdrukking bij belangrijke interne processen op gebieden ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...