Slimme algoritmes?

,,Digitale platformen, machine learning en Artificial Intelligence (AI) stellen ons in staat beter samen te werken, herhaalfouten te voorkomen en inzicht te krijgen in de geϊntegreerde waardeketen van eigen productontwikkeling en -inkoop van leverancier tot klant,” vertelt Peter van der Poel, Manager IKEA Range & Supply. Toch lijkt de inzet van AI nog in de kinderschoenen te staan. 

Volgens marktanalist Gartner geeft slechts vier procent van de IT-bestuurders aan dat zij een serieuze vorm van kunstmatige intelligentie inzetten. Zo’n 46 procent van dezelfde CIO’s verwacht binnen afzienbare tijd wel aan de gang te gaan met slimme technologie. Wat opvalt, is dat inkoop daarbij niet voorop loopt. De grootste ‘beer’ op de weg is data. Dat is de belangrijkste brandstof voor de inzet van slimme algoritmes die helpen inkoopscenario’s te voorspellen. In plaats van wat we gewend zijn te analyseren op basis van het verleden, zoals met Business Intelligence.

Organisaties moeten bepalen welke data moet worden opgeslagen en verwerkt. Dit vormt de basis voor voorspelbaar inkopen. Marcel Doppenberg, Country Manager Benelux en UK van SynerTrade: ,,Niet alleen een flinke klus, maar het vereist ook ervaring en data science vaardigheden. Deze zaken zijn in veel inkooporganisaties onvoldoende voorhanden. Dit pleit voor een ‘think big, act small’-aanpak. Start niet met al te hoge verwachtingen. Als je gaat experimenteren, hoeft dit niet direct financieel voordeel op te leveren. Wie weet helpt de implementatie van voorspelbaar inkopen bij procesverbetering.’’

Doppenberg benadrukt dat dan niet meteen moet worden gedacht aan ‘werk doen met minder personeel’. ,,Dit helpt jouw inkoopcollega´s niet bij hun enthousiasme. Die krijgen daarmee de indruk dat hun baan op het spel staat. Het is immers veel productiever en beter voor het draagvlak om collega´s in de frontlinie samen te laten werken met ‘predictive procurement’ gereedschap. Zo ervaart iedereen op zijn of haar eigen manier hoe te profiteren van slimme technologie.’’

Een ander belangrijk aandachtspunt is visualisatie. Uitkomsten van slimme algoritmes moeten zo transparant mogelijk zijn en voor iedere relevante betrokkenen inzichtelijk en begrijpbaar zijn. ,,Dit voorkomt gedoe met interpretatie van gegevens en helpt zowel inkopers als finance en legal collega´s met het beoordelen van de voorspellingen’’, zegt Doppenberg.

actueel
04-06-2018 12:06

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...