Stijgende trend zet door in NFC index Kantoren

De vijftiende editie van de NFC Index Kantoren, over het jaar 2017, werd onlangs gepresenteerd. De kosten per vierkante meter (vvo) stegen met 2,8 procent naar 480 euro, exclusief btw. Het gemiddelde serviceniveau over Gebouw en Infrastructuur en Mens en Organisatie bedroeg respectievelijk 3,0 en 2,8 op een schaal van 1 tot 5.  

De indices van de NFC Index zijn dé referenties voor kostenontwikkeling van facilitaire voorzieningen van kantoorhoudende organisaties en het onderwijs. De indices leveren relevante managementinformatie voor mogelijkheden op het gebied van kostenefficiency. De kosten voor Gebouw en Infrastructuur laten op alle onderdelen een stijging zien. Er is vooral een toename van de kosten voor het parkeren, de schoonmaak en de werkplekomgeving. De laatste wordt ingegeven door andere werkwijzen, zoals agile werken en een diversiteit aan werkconcepten. De kosten voor Mens en Organisatie laten een wisselend beeld zien. Bij Hospitality is er sprake van een stijging voor de kosten op receptie en restaurant & automaten. Voor logistiek is er een daling, die wordt veroorzaakt door een sterke afname van de kosten op documentmanagement. De kosten voor beveiliging nemen opnieuw licht toe; een stijging die sinds 2015 waarneembaar is. De ICT-kosten per vierkante meter laten een daling zien. Belangrijke elementen hierin zijn een daling van de kosten van de service desk, de centrale en gedistribueerde diensten en telematica. De kosten per vierkante meter voor Strategisch Facility Management en Horizontale (centrale) functies stijgen. Dit wordt vooral veroorzaakt door een toename van de kosten voor management, inkoop en de service desk.

actueel
11-06-2018 11:06

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...