Test mobiele windmolen festivals en evenementen

Wie komende zomer op festival Pukkelpop in het Belgische Hasselt rondloopt, kan er waarschijnlijk niet omheen: de 21 meter hoge en felgekleurde GEM-Tower (Green Energy Mill). Het gaat om het eerste prototype van een mobiele windmolen. Met een miljoenenbudget, een schaalmodel en een enthousiast team van de faculteit bouwkunde van de TU Eindhoven lijkt hij er te komen.

In totaal zijn drie studenten betrokken bij het driejarige project. Via het Europese subsidieprogramma Interreg, dat innovatieve en duurzame projecten stimuleert, kwam 2,3 miljoen euro binnen. „Daarmee hebben we zo’n 60 procent van de totale realisatiekosten afgedekt“, zegt universitair hoofddocent bouwkunde op de TU Eindhoven en tevens projectleider Faas Moonen.
Hoeveel energie de toren straks opwekt is nog onderdeel van onderzoek. ,,Dat gaan we komende zomer ondervinden. Ik vind het lastig om daar nu al uitspraken over te doen“, aldus Moonen in het ED. ,,In eerste instantie komt het bouwwerk op de festivalcamping te staan om de risico’s te controleren.’’ Ter vervanging van de eeuwig ronkende dieselgeneratoren moet op festivals in de toekomst een windmolen komen die in één dag is op te bouwen en af te breken.
In de realisatie komen een hoop disciplines samen. ,,Het is niet moeilijk maar wel heel complex. En die complexiteit maakt het moeilijk’’, zegt Faas Moonen. Dat er nog niet zoiets bestaat als een demontabele duurzame energie-oplossing voor festivals is volgens Faas vooral te wijten aan angst. „Organisatoren zijn bang dat er tijdens een groot concert ineens geen stroom meer is of dat een aantal lampen het niet doet. We hopen die angst in de toekomst weg te kunnen nemen.”  

actueel
08-02-2019 13:02

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...