Veel tafeltje-dek-je maaltijden ongezond en niet lekker

Veel kant-en-klaar-maaltijden die aan huis bezorgd worden zijn te zout en bevatten te weinig groente. Dat meldt de Consumentenbond die er uitgebreid onderzoek naar deed. Ook de smaak houdt niet over, vinden experts.  

De Consumentenbond analyseerde vijf verschillende maaltijden van acht aanbieders. Daarbij keken de onderzoekers de hoeveelheid zout en verzadigd vet (voedingswaarde) en het aantal calorieën en de hoeveelheid groente (samenstelling). Door het hoge zoutgehalte scoorden bijna alle maaltijden een onvoldoende voor de voedingswaarde. Slechts 6 van de 39 keer bevatte de geteste kant-en-klare hap 2 gram zout of minder.
Wat betreft verzadigd vet deden de maaltijden het beter: de helft blijft onder de 6 gram verzadigd vet. Qua samenstelling scoorden de gerechten wisselend: ze bevatten over het algemeen de juiste hoeveelheid energie, maar te weinig groente.
Maaltijdbezorger Chef Martin haalde het hoogste testoordeel (7,0), Diepvriesman en Vers aan Tafel kregen een onvoldoende (5,2). Naast de laboratoriumtest proefde een panel van vier experts een aantal maaltijden. Het panel vermoedt dat veel aanbieders uit zakjes en pakjes koken. De jus is vaak waterig en bij meerdere maaltijden is de andijvie te lang doorgekookt. En ook de experts proeven duidelijk dat de maaltijden te zout zijn.
De Consumentenbond inventariseerde ook hoeveel keuzemogelijkheden de bedrijven bieden, bijvoorbeeld qua dieetwensen, en hoe flexibel ze zijn in bezorgmogelijkheden en in het doorgeven van de bestelling. 

actueel
25-09-2018 15:09

Best bekeken

Goed tekeningbeheersysteem is van strategische waarde

Een goed doordacht en opgezet tekeningenbeheersysteem vormt een uiterst belangrijke transparante schakel in de communicatie met betrokken partijen. Het belang van een eenduidig, goed opgezet strategisch tekeningenbeheersysteem komt vooral tot uitdrukking bij belangrijke interne processen op gebieden ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...