Voiceprint maakt wachtwoord overbodig

‘Bei der Telekom ist meine stimme mein Passwort’. Met het uitspreken van deze zin kunnen klanten nu toegang krijgen tot hun klantenservice. Geen wachtwoorden meer of inloggen en de computer identificeert direct de voiceprint van de persoon in kwestie. Met deze methode denken spraaktechnologiespecialist Nuance Communications en Deutsche Telekom een 'soepelere' weg naar de klantenservice te bereiken.   

Deutsche Telekom pioniert met de implementatie van de technologie als eerste telecombedrijf in ons buurland dat spraakbesturing gebruikt als manier om de klantenservice te bereiken. Doel van de organisatie is dat klanten op een natuurlijkere manier verzoeken voor de klantenservice kunnen uitspreken en daardoor niet meer vastzitten aan een telefonisch keuzemenu. Volgens Nuance en Deutsche Telekom hoeven klanten geen omslachtige informatie als klantnummers of wachtwoorden meer in te voeren om toegang te krijgen tot de klantenservice. In plaats daarvan zeggen abonnees de zin 'Bei der Telekom is meine Stimme mein Passwort'. De technologie herkent vervolgens de stem van de klant: volgens Nuance een unieke voiceprint, die vergelijkbaar is met een vingerafdruk. „We kunnen onze klanten heel eenvoudig en snel identificeren aan de hand van hun stem en er wordt geen tijd meer verspild met zoeken naar contractnummers“, aldus Ferri Abolhassan, managing director Service bij Telekom Deutschland. Robert Weideman, uitvoerend VP bij Nuance, voegt hieraan toe: „Onze AI-oplossingen stellen Deutsche Telekom in staat om meer natuurlijke conversaties met klantenservicemedewerkers aan te gaan en klanten de hulp te bieden die ze snel en veilig nodig hebben.”

actueel
08-10-2018 15:10

Best bekeken

Goed tekeningbeheersysteem is van strategische waarde

Een goed doordacht en opgezet tekeningenbeheersysteem vormt een uiterst belangrijke transparante schakel in de communicatie met betrokken partijen. Het belang van een eenduidig, goed opgezet strategisch tekeningenbeheersysteem komt vooral tot uitdrukking bij belangrijke interne processen op gebieden ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...