‘Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig’

Werknemers kunnen altijd en overal werken. De realiteit is echter dat 42 procent nog steeds een 9-tot-5 instelling heeft en een duidelijke scheiding hanteert tussen werk en privé, aldus een onderzoek van Markteffect in opdracht van telecomprovider Tele2.  

Sinds de komst van de Wet flexibel werken in 2016 en de technologische mogelijkheden om online te zijn, kan het grootste deel van de Nederlandse werknemers altijd en overal werken. Met de toegenomen flexibiliteit en bereikbaarheid, zoekt een groot deel van werkend Nederland naar een manier om daar geen stress van te krijgen. Want de verwachtingen van de werkgever en -nemer lopen behoorlijk uiteen als het op flexwerken en bereikbaarheid aankomt. Het merendeel van de werkgevers (75%) verwacht dat medewerkers hun werk- en privétijd flexibel indelen. De realiteit is echter dat 42 procent nog steeds een 9-tot-5 instelling heeft en een duidelijke scheiding hanteert tussen werk en privé. Het kantelpunt voor flexibel werken is nabij maar er zijn zeker nog uitdagingen die getackeld moeten worden. Twee jaar na het invoeren van de Wet flexibel werken maakt werkend Nederland de balans op. Een groot deel van Nederland lijkt flexibel werken te omarmen, maar nog steeds niet iedereen staat er voor open, meldt Kantoor Business Magazine. Ruim 40 procent houdt vast aan een 9-tot-5 instelling en zit niet te wachten op berichten buiten werktijd. Dat botst soms met de ‘medium flex werkers’ die flexibel omgaan met hun werk- en privé tijd (41%) of de ‘24/7 flex collega’s’ die altijd bereikbaar zijn voor zowel werk als privé (18%).

actueel
13-12-2018 16:12

Best bekeken

Corino technisch consultant bij Newtel Essence

Arnold Corino (28) is in dienst getreden bij Newtel Essence in Vianen als technisch consultant. In deze functie assisteert hij de account manager en adviseert hij ook de klant bij technische vraagstukken over de aangeboden spraak- en data-oplossing. De uitdaging De functie van technisch ...

Huisvesting grote invloed op gebruikers

‘De eenzijdige aandacht op ‘werkplekken’ verschuift naar ‘plekken die werken’. De cruciale vraag daarbij is dan wel wat maakt dat de plekken werken voor de organisatie en haar mensen? Als je maatwerk wilt leveren, moet je namelijk eerst de maat nemen.’ Real ...