Zo verhoog je gastbeleving

Gastbeleving staat voor de wijze waarop voldaan wordt aan verwachtingen of nog beter: het overtreffen daarvan. Horeca kan in de zorg bijdragen aan een hoge waardering en rijke gastbeleving. Maar het ontbreekt de horeca in de zorg aan beleving. Daar kun je wat aan doen. In dit artikel acht tips om de gastbeleving te verhogen.  

Als thuis Stel de gast centraal. Speel in op behoeften. Een woonzorgcentrum moet als thuis voelen. Voor bewoners en familieleden, omwonenden en bezoekers. Elke concept heeft een uniek DNA. Door een eigen horecagelegenheid te creëren, passend bij de identiteit van de gast, is de kans groter dat een concept succesvol is. Gasten willen zich graag identificeren met de plaats die ze bezoeken.  

Een warm bad De eerste indruk is bepalend voor hoe de gast de rest van het bezoek ervaart. Geef gasten aandacht, laat ze merken dat ze welkom zijn. Zet vrijwilligers in als gastvrouwen of gastheren. Aandacht bevordert de gastbeleving.  

Prikkel de zintuigen Zintuigen worden bij binnenkomst direct geprikkeld. De gast loopt het woonzorgcentrum binnen en ruikt de geur van verse koffie of gebakken appeltaart. Aangename geuren verhogen de gastbeleving.  

Multifunctionele omgeving Veel woonzorgcentra ambiëren een centrale functie in de wijk te vervullen. Door de buurt naar binnen te halen, willen ze de horeca succesvol maken. De horecagelegenheid is laagdrempelig en voor meerdere doeleinden te gebruiken.  

Sfeer en interieur dragen bij aan beleving Zorg voor een prettige, gezonde en veilige omgeving waar gasten zich thuis voelen. Naast het belang van een praktisch design en een functionele lay-out, ligt de focus op het daadwerkelijk opbeuren van de gast. Rustgevende muziek, vrolijk bloemetje en de juiste accentverlichting dragen bij aan gastbeleving.  

Gastvrijheid: het uitgangsbord Horeca en gastbeleving staan of vallen met goed horecapersoneel. Medewerkers die hun werk met plezier uitvoeren en trots zijn op wat ze doen, zouden standaard moeten zijn. Op het juiste moment aandacht geven aan de gast zorgt voor optimale tevredenheid. Een kort praatje of een beetje hulp tijdens het eetmoment kunnen veel doen.  

Laatste indruk De laatste indruk is cruciaal voor de gastbeleving van de totale horecaervaring. Verras de gast af en toe met een handgeschreven kaartje, een advocaatje om het diner mee af te sluiten of met hulp om hem of haar naar de kamer te brengen. Kortom: Meer gasten, langere verblijfsduur, een gezonde(re) exploitatie en een optimale gastbeleving.

actueel
12-06-2018 15:06

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...