Basiskennis dossier meubilair

Samengesteld door: Kim Wolters, Henny Brullemans


Definitie

Meubilair is de verzamelnaam voor allerhande meubels die worden gebruikt in en om gebouwen. Het woord meubel is, via het Oudfranse 'mueble', afkomstig van het Latijnse woord 'mobilis' (roerend, verplaatsbaar), waar ook het woord 'mobiel' van afstamt. Onder bedrijfsmeubilair vallen alle meubels die worden gebruikt in het bedrijfsleven, zorg, onderwijs, overheid, etc. Naast het feit dat mooi en modern kantoormeubilair ervoor zorgt dat werknemers zich fijn voelen op hun werkplek, zijn er arbo-technisch gezien strikte eisen die gesteld worden aan kantoormeubilair. 

Facilitair

Het inkopen van meubilair voor een organisatie kent veel raakvlakken met het facilitair management. Het is de taak van de facilitair manager om de fysieke inrichting van een werkruimte goed te coördineren, te beheren en vast stellen hoe en wat waar geplaatst moet gaan worden. Bij de inkoop en de inrichting moet een facilitair manager rekening houden met verschillende punten vanuit de organisatie. Zo is de beschikbare ruimte van cruciaal belang bij het incalculeren en is ook de functionaliteit van een werkplek een belangrijk onderdeel om over na te denken bij de aanschaf en plaatsing. Arbowetgeving, circulair faciliteren en het nieuwe werken spelen ook nadrukkelijk een belangrijke rol bij de inkoop (of huur) van meubilair.

Soorten

Bij de inrichting van een kantoorruimte komt een hoop kantoormeubilair kijken. Dat is meer dan alleen een stoel en een bureau. Het belang van beiden mag echter niet onderschat worden. Als medewerkers er vele uren per dag gebruik van maken, moet het ergonomisch en Arbo-technisch verantwoord zijn.

Bureaustoel.
Een goede ergonomische bureaustoel is van groot belang voor uw werkhouding. Richtlijnen bureaustoelen:

  • De zithoogte dient van 41 tot 55cm verstelbaar te zijn; 
  • De zitting is vlak, minimaal 40cm breed en 44cm diep, en heeft een verstelbare hellingshoek van -7 tot 3 graden en vast te zetten op een hoek van -3 graden; 
  • De voor- en achterzijde van de zitting en de boven- en onderzijde van de rugleuning zijn afgerond; 
  • De zitdiepte dient van 38 tot 48cm verstelbaar te zijn; 

De voorzijde van de rugleuning is vloeiend, zonder knikken of hoeken, met een horizontale straal van 40cm of meer; 

  • De breedte van de rugleuning is minimaal 36 en maximaal 46cm en de lengte is minimaal 37cm; 
  • De lendesteun is in hoogte verstelbaar. Het middelpunt van de steun is tenminste verstelbaar tussen de 17 en 23cm boven de zitting; 
  • De armlegger heeft een verstelbare hoogte van 20 tot 30cm en is minimaal 5cm breed en 20cm lang;
  • De afstand tussen de armleggers is instelbaar tussen de 36 en 51cm;
  • De afstand van de voorzijde van de armlegger tot de voorzijde van de zitting is minimaal 20cm; 
  • Het onderstel is voorzien van 5 zwenkwielen en draaibaar; 
  • De afstand tussen de draaias en de vloer dient minimaal 2cm te zijn; 
  • De bureaustoel is veilig en stabiel en heeft geen scherpe of uitstekende delen.

Bureau
Naast een goede bureaustoel is het instellen van uw bureau of bureautafel op de juiste hoogte ook van belang. Richtlijnen bureautafels:

  • Het werkblad dient minimaal 120cm breed en 80cm diep te zijn; 
  • De voorzijde heeft een (bijna) recht aanzitdeel van tenminste 65cm breed; 
  • De hoogte is eenvoudig instelbaar tussen de 62 en 85cm (oudere tafels tussen de 62 en 82cm); 
  • Het bovenblad is kras vast, mat (niet spiegelend) en licht (maar niet wit); 
  • De knieruimte onder de tafel is minimaal 65cm diep; 
  • De vrije ruimte voor de voeten dient 80cm diep te zijn; 
  • Het tafelblad is inclusief de draagconstructie aan de voorzijde niet dikker dan 5cm.

Kantoormeubilair kan ook accessoires voor uw werkplek omvatten, zoals brievenbakjes, pennenbakjes en diverse soorten ergonomische hulpmiddelen. 

Kantoorkasten voor het opbergen van uw ordners, ladenboxen en meer. 

Archiefkasten om uw documenten die u niet regelmatig nodig heeft te bewaren.

Ladekasten zijn handige opbergplekken voor uw hangmappen. 

Kluizen en andere brandwerende kasten beschermen uw belangrijke documenten en zaken tegen diefstal en brand. 

Op het kenniscentrum hebben we dossiers over: bureaus, stoelen, kasten, design, interieurinrichting, kantoorinrichting, restaurantinrichting, vergaderen. Voor informatie over zitten, opbergen en werkoppervlak wordt dan ook naar de dossiers verwezen. 

Aanschaf van meubilair

Naast het feit dat mooi en modern kantoormeubilair ervoor zorgt dat werknemers zich fijn voelen op hun werkplek, zijn er Arbo-technisch gezien strikte eisen die gesteld worden aan kantoormeubilair. Waar moet u op letten bij het aanschaffen van nieuw kantoormeubilair om te zorgen voor een goede en comfortabele werkplek voor uw werknemers? In het kader van MVO, circulair facilitair en duurzaamheid kan meubilair gerecycled en hergebruikt worden. Steeds meer bedrijven en instellingen kiezen hiervoor. Maar ook de verschillen in aanschaf van het meubilair kan MVO, circulair facilitair en duurzaamheid zijn:

Huren
Indien tijdelijk meer meubilair nodig is, dan kan deze tijdelijk gehuurd worden. Wanneer er meubilair voor een langere periode nodig is, maar niet definitief, wordt er vaak uitgeweken naar het leasen van meubilair.

Vorm van leasen
Met deze vormen huur je het meubilair voor een langere periode maar is het onderhoud voor de eigenaar. Tevens wordt het meubilair altijd teruggenomen door de eigenaar.

Kopen
Hieronder vallen de aankoop van zowel nieuw als gebruikt meubilair. Het meubilair in eigendom en onderhoud is voor eigen kosten. Tevens zal het meubilair zelf verkocht of opgeruimd moeten worden wanneer er gekozen wordt voor een nieuwe uitstraling.

Tweedehands
Deze optie is een combinatie van bovenstaande vormen. Het meubilair is eigendom maar niet nieuw. Dit kan via een organisatie of particulier aangekocht worden. De markt voor deze gebruikte producten is al jaren groeiende en stuwt zo de circulaire economie. Minder geschikt voor grote aantallen, uniform kantoormeubilair

Normen, wet- en regelgeving

Nederlandse Praktijk Richtlijn
De Nederlandse Praktijk Richtlijn met betrekking op kantoormeubilair geeft voorschriften voor het verantwoord gebruik van onder andere de volgende normen:

NEN 527
Deze norm verwijst naar kantoortafels en bureaus geeft een uitgebreide beschrijving van de nodige maatvoeringen voor dit meubilair. Daarnaast deelt deze norm de verschillende typen tafels gespecificeerd in, in verschillende groepen. De eisen die gesteld worden binnen deze norm hebben betrekking op de instelbare hoogte van het werkblad, het oppervlak van het bureau en de beenruimte die nodig is.

NEN 1335
NEN 1335 heeft betrekking op de maatvoering van kantoorstoelen. Naast de eisen qua afmetingen van de stoel, worden ook veiligheidseisen in de norm meegenomen. De maatverschillen van mensen in Nederland is door de verschillende culturen erg wisselend. De maatvoering en instelbaarheid moet hieraan aan te passen zijn. Om dit punt te ondervangen, is er een extra praktijkrichtlijn gemaakt als aanvulling op de NEN 1335, namelijk de NPR 1813.

NPR 1813
Deze norm geeft een toelichting op het verantwoord gebruik van bovenstaande normeringen. Het doel hiervan is om op een juiste manier aan te geven hoe men op een goede en verantwoorde manier kantoorwerk kan uitvoeren.

Aanverwante dossiers

Arbo, Archiefbeheer, Bureaus, Circulair faciliteren, Design, Duurzaamheid, Ergonomie, Facilitaire inkoop, Het nieuwe werken, Interieurinrichting, Kantoorinrichting, Kasten, Lockers, MVO, Stoelen, Tijdelijke huisvesting, VergaderenWerkplekconcepten

Aanvullende kennis

 


Alle artikelen bekijken



Verdiepende kennis