Basiskennis dossier narrowcasting

Samengesteld door: , Henny Brullemans


Definitie

Narrowcasting is een digitale vorm van communicatie. Er wordt informatie via een beeldscherm verstrekt aan anderen. Het overdragen van deze informatie kan altijd en overal. Van ’s avonds laat, tot ’s ochtends vroeg. Vanuit huis of vanaf je vakantieadres. Het soort informatie dat je wilt verstrekken, kan in overeenstemming met de afdeling communicatie worden vastgesteld op een bepaald tijdstip om jouw doelgroep het best te bereiken.

Facilitair

Per organisatie is de communicatie anders geregeld. Zo wordt er in organisaties gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen om de communicatiestructuur te ordenen en duidelijkheid te scheppen. In veel gevallen zie je dus al dat organisaties steeds meer doen met het begrip ‘narrowcasting’. De afgelopen jaren is een trend ontstaan om de communicatie gemakkelijker te structureren binnen een organisatie. Zo komt de communicatie steeds vaker te liggen bij het facilitair management. Het aansturen van de beeldschermen gebeurt natuurlijk niet zomaar. De software is van essentieel belang om narrowcasting werkend te krijgen en te behouden. Er zijn verschillende soorten software te verkrijgen en ze zijn erg gebruiksvriendelijk. Hierin kan er onderscheidt worden gemaakt in het bedienen van een scherm per keer, een specifieke groep of alle schermen in een keer.

Gebruik

Het inzetten van narrowcasting voor de interne communicatie kan een organisatie  veel opleveren. Medewerkers zien wat er in de organisatie gebeurt en daardoor wordt een groter verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Narrowcasting kan overal worden ingezet. Een groot scherm bij de entree, met daarop de nieuwsberichten van de dag of een tablet in het bedrijfsrestaurant, waarmee je je bestelling voor de lunchpauze kan doorgeven. Een groot scherm op de afdeling, met alle resultaten van die dag, week, maand en het afgelopen jaar. Dit stimuleert de medewerkers (ongedwongen) om net dat extra tandje bij te zetten.

Communicatie

Het grote voordeel van narrowcasting is dat je – met een groot bereik – goed kunt communiceren met bijvoorbeeld de klant, de bezoeker, de medewerker of de leveranciers. Andere voordelen: inspireren medewerkers, doelgerichte interne en externe communicatie, eenvoudig in gebruik; tevreden personeel, gemakkelijk informatie koppelen aan elkaar.

Voorbeelden van narrowcasting voor de interne communicatie:

-          nieuwsberichten organisatie

-          introductie nieuwe medewerkers

-          vacatures

-          jubilea en verjaardagen

-          interne mededelingen

-          KPI’s

-          productinformatie.

Voorbeelden van narrowcasting voor de externe communicatie:

-          (afwijkende) Openingstijden organisatie

-          wachttijden

-          weerbericht

-          aanbiedingen

-          acties

-          nieuwe collectie van een winkel

-          reclame en promotie

-          welkomstwoord;

Narrowcasting is er niet alleen om te informeren, maar kan ook worden ingezet als entertainment. Het lange wachten bij bijvoorbeeld de tandarts is nooit leuk, dit kan worden opgevangen door narrowcasting. Door op het scherm een leuk filmpje of het nieuws van die dag af te spelen, wordt het wachten een stuk minder vervelend.

Tips en tricks/trends en ontwikkelingen

1.       Bepaal de doelstelling: wat wil je bereiken door middel van narrowcasting en naar wie                wordt er gecommuniceerd? Hou hierbij het doel, de doelgroep en het domein in de gaten.

2.       Waar wordt het scherm geplaatst? Waar is er plek, en wat is het meest zichtbaar? Naar    aanleiding hiervan wordt de grootte bepaald en wordt beslist waar het scherm wordt neergezet of opgehangen. Zijn er geen invloeden van buitenaf, zoals de zon, waar rekening mee dient te worden gehouden?

3.       Zorg dat de aangeschafte schermen en de leverancier ervan kunnen meegroeien in het    succes. Narrowcasting is een grote investering, maar eentje waarvan je jarenlang voordeel kunt hebben. Het is daarom van belang dat de schermen en leverancier mee ontwikkelen.

4.       Techniek en content: vaak wordt er geen gebruik gemaakt van geluid, dus een              afbeelding moet pakkend genoeg zijn om een boodschap over te brengen.

5.       Voorkom veel leeswerk. Anders wordt het een stuk minder interessant voor mensen om daadwerkelijk de boodschap in zich op te nemen. Zorg ervoor dat er door middel van een of een reeks plaatjes duidelijk wordt wat je van hen verwacht of wat zij van jullie kunnen verwachten.

6.       Actueel aanbod: daar waar we eerder posters gebruikten om dingen duidelijk te maken, is daar nu narrowcasting voor in de plaats gekomen. Zorg dus dat de informatie die je deelt actueel is.

7.       Social media: de komst van social media heeft een grote impact op de communicatie en  de naamsbekendheid van de organisatie. Je kunt bezoekers door middel van narrowcasting aanmoedigen om zich aan te melden op bijvoorbeeld de facebookpagina, waar dan leuke verassingen voor hen klaar staan. Vrienden van deze bezoekers zien dit en hun interesse is gewekt.

8.       De verkoper blijft overigens wel altijd een belangrijke rol spelen. Zolang het aanwezige  personeel niet inspeelt op wat er op het scherm wordt geprojecteerd en de reactie die men hierop geeft onvoldoende is, kun je niet verwachten dat de verkoopcijfers stijgen.

9.       Gemakkelijk beheren: zorg ervoor dat degene die verantwoordelijk is voor de          narrowcasting niet alle lasten hoeft te dragen.

10.    Zorg er door middel van de narrowcasting voor dat je bezoekers, gasten, leveranciers en anderen aanspoort tot actie. Het liken van een pagina, het aanschaffen van producten of het invullen van een enquête.

Wet- en regelgeving

Er bestaat geen communicatiewet. Wel zijn er wetten en regels waaraan communicatie moet voldoen. Zo mag je bijvoorbeeld met je communicatie niet oproepen tot geweld of discriminatie. Verschillende wetten hebben raakvlakken met communicatie, zoals:

-          Auteurswet

-          Databankwet

-          Telecommunicatiewet

-          Wet Bescherming Persoonsgegevens– privacy-recht

Aanvullende kennis

 


Alle artikelen bekijken



Verdiepende kennis