Consumentenbond niet blij met energiekeurmerk

Consumentenbond niet blij met energiekeurmerk

Door: Redactie Facilitair Journaal

Consumentenbond vindt het keurmerk dat de energiesector wil introduceren om misstanden in de energieverkoop tegen te gaan gebakken lucht. Volgens de bond is het idee een afleidingsmanoeuvre en alleen bedoeld om al aangekondigde strengere maatregelen af te wenden. Wie in het register staat, laat zien te voldoen aan een aantal basisvoorwaarden.   

Zo is duidelijk wie de eigenaren van de verkopende partij zijn, moet de geregistreerde naam hetzelfde zijn als die waaronder energie wordt verkocht en is het een vereiste dat de verkoper vindbaar is op het internet en kennis heeft van wet- en regelgeving. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, heeft echter geen goed woord over voor het initiatief. „Dit keurmerk is een lachertje. Bedrijven moeten zich sowieso aan de wet houden, ook zonder keurmerk. De energieleveranciers en hun tussenpersonen hebben jarenlang willens en wetens de wet overtreden.”
De enige reden dat de branche nu met een keurmerk komt, is volgens Molenaar omdat de Autoriteit Consument en Markt een onderzoek is gestart naar de verkooppraktijken en er strengere regelgeving voor telemarketing in de maak is. „Op deze manier hopen ze onder strenge maatregelen uit te komen.‘


Meer informatie