Mail bewust op zwart in avond en weekend

Mail bewust op zwart in avond en weekend

Door: Redactie Facilitair Journaal

De mailbox zorgt niet alleen tijdens, maar ook na werktijd voor stress bij medewerkers. Sommige bedrijven zorgen er nu voor dat hun personeel in onder meer de avonduren niet te bereiken is.   

Wie na 18.00 uur een medewerker van Lidl België of Luxemburg probeert te bereiken, hoeft tot de volgende ochtend niet op antwoord te rekenen. Tussen 18.00 en 7.00 uur én in het weekend gaan de inboxen van medewerkers op slot: het mailverkeer wordt gepauzeerd, berichten worden de volgende ochtend verstuurd. De proef startte vorig jaar, tot tevredenheid van 70 procent van de medewerkers.
De mailbox is een grote bron van stress, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Een kleinschalige proef onder Amerikaanse soldaten laat zien dat proefpersonen die vijf dagen niet konden mailen, productiever waren en een lagere hartslag hadden dan deelnemers die hun mail bleven volgen.  

Kim Spinder strijdt ervoor om daar verandering in te brengen. De ondernemer schreef het boek ‘We quit mail‘. „Vaak grijpen mensen automatisch naar de mail, omdat het voorhanden is. Maar denk eens na voordat je een mailtje stuurt: is het écht nodig om iemand voor de zoveelste keer te cc'en terwijl hij op vakantie is? En is mailen handig als je met een groep van tien mensen samenwerkt?", aldus Spinder tegen nu.nl.
Er is volgens Spinder een groot verschil tussen landen als België en Frankrijk en Nederland, waar minder hiërarchie op de werkvloer heerst. „Als je baas je in die andere landen om acht uur 's avonds mailt, dan voelt het alsof je moet reageren. Hier in Nederland durven mensen dat soort onbelangrijke mailtjes van de baas sneller naast zich neer te leggen tot de volgende dag." In Frankrijk gaan ze zelfs zo ver dat er regelgeving bestaat rondom het thema: bedrijven met meer dan vijftig medewerkers moeten een tijdslot bepalen waarbinnen medewerkers niet bereikbaar hoeven te zijn. 


Meer informatie