Slecht functionerende IT kost 5 uur per week

Slecht functionerende IT kost 5 uur per week

Door: Redactie Facilitair Journaal

22,1% van de Nederlandse kantoorwerkers is niet tevreden over de prestaties van de IT-toepassingen waarmee dagelijks gewerkt wordt. 29,6% loopt er regelmatig tegenaan dat de IT-toepassingen, die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen, niet beschikbaar zijn door updates, uitval en storingen, zo blijkt uit recent onderzoek. 

Bijna de helft van de respondenten (45,7%) geeft aan regelmatig gefrustreerd te raken over de prestaties of de snelheid van hun IT-toepassingen, en 52,9% is ervan overtuigd meer werk gedaan te kunnen krijgen als hun IT-toepassingen altijd direct zouden reageren. Gevraagd naar een schatting van de hoeveelheid extra werk die ze daardoor denken te kunnen verzetten, komen de respondenten uit op 16,6% meer werk, wat bij een gemiddelde werkweek van 31 uur (CBS) neerkomt op ruim vijf uur per week. Dit blijkt uit onderzoek van Citrix, uitgevoerd door PanelWizard onder 533 zogenoemde eindgebruikers (kantoormedewerkers buiten de IT-industrie). 

Peter van Leest, Regional Director Benelux bij Citrix: „Wij constateren al langer dat de groei van de productiviteit stagneert, met name door de toenemende complexiteit van IT. Dat geldt voor eindgebruikers, die steeds meer verschillende apps krijgen voorgeschoteld, met allemaal verschillende interfaces, inlogcodes en processen. Maar ook IT-beheerders, die steeds meer verschillende omgevingen moeten onderhouden, hebben hier last van.”
De oplossing ligt volgens Van Leest binnen handbereik, maar wordt nog onvoldoende toegepast. „Dankzij de digitale transformatie van organisaties en de overstap naar de cloud, wordt het eenvoudiger IT-afdelingen te ontlasten en organisaties meer grip te geven op de prestaties van hun systemen.” Het onderzoek toont aan dat de druk snel groter wordt om ook werkelijk gebruik te gaan maken van dergelijke digitale innovaties.


Meer informatie
DOSSIER