Kunst als koffieautomaat

Op vrijwel elke werkplek hebben werknemers de beschikking over een koffiemachine. Of het nou de ouderwetse automaat is of een state of the art espressomachine: koffie wordt gezien als een arbeidsvoorwaarde. Zonder kunnen we niet.  

Hetzelfde zou moeten gelden voor kunst: schilderijen, foto’s en beelden als integraal onderdeel van onze arbeidsvoorwaarden. Het past ook helemaal in de trend waarbij kantoren steeds meer een soort huiskamers worden in plaats van steriele, zakelijke omgevingen waarin het persoonlijke volledig is geëlimineerd.  

Leidt kunst dan tot hogere productie en tevredener klanten? Dat is nauwelijks te meten. En dat hoeft ook niet. Een keuze voor kunst is altijd een persoonlijke keuze, afhankelijk van het gebouw, van de bedrijfstak, van de mensen die er werken. Het is daarmee onderdeel van wat je als onderneming wilt uitstralen, hoe je met je werknemers wilt omgaan en hoe je je rol in de maatschappij ziet (denk mbt het laatste aan het stimuleren van kunstenaars). Dat laat zich niet vangen in een simpele excelsheet. In die zin is de keuze van een koffiemachine een stuk rationeler. Maar onmisbaar zijn ze allebei: kunst en koffie.    

NB: Bedrijven hebben met architectuur, design en reclame altijd een stempel gezet op vormgeving. Daar hoort ook kunst bij.


Datum: 17.01.2018
Locatie: Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer 2018
Corien  van Eyck van Heslinga Corien van Eyck van Heslinga
SBK Kunstuitleen & Galerie

Bekijk profiel

Terug naar overzicht

U dient geregistreerd te zijn om deze lezingen te kunnen bekijken.

Inloggen Registreren