Verminderen van zwerfvuil op onderwijsinstellingen door middel van gedragsbeïnvloeding

De presentatie gaat over innovatieve manieren om zwerfvuil op middelbare scholen, MBO's, HBO's en universiteiten aan te pakken. Dit kan door middel van inzichten waarbij best practices van schoonmaken facility professionals worden gecombineerd met wetenschappelijk onderbouwde kennis uit de gedragspsychologie. De zwerfvuil aanpak kan op projectmatige wijze cyclisch geïntegreerd worden in het onderwijsprogramma, waarbij alle stakeholders en desgewenst ook leerlingen/studenten een belangrijke rol spelen. Door een integrale en holistische aanpak kan het zwerfvuil problematiek structureel effectief worden aangepakt.

In de presentatie komen achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan bod:
-  Wat zijn de nadelige effecten van zwerfvuil op onderwijsinstellingen? Hiermee wordt de relevantie om de zwerfvuil bottleneck aan te pakken, aangetoond;
-  Waarom bestaande maatregelen niet altijd even effectief zijn;
-  Welke onderliggende gedragsmechanismen zorgen ervoor dat mensen hun afval niet in de afvalbak gooien;
-  Welke gedragsbeïnvloedende interventies kunnen het ongewenste gedrag verminderen en het gewenste gedrag stimuleren?
-  Adviezen vanuit organisatorisch, fysiek en sociaal cognitief perspectief


Datum: 26.01.2017
Locatie: Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer 2017
Rianda  Mulder Rianda Mulder
Docent Facility Management Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht

Bekijk profiel

Terug naar overzicht

U dient geregistreerd te zijn om deze lezingen te kunnen bekijken.

Inloggen Registreren